2018-ban a Jászai Mari Színház – a Tatabányai Tavaszi Fesztivál keretén belül – immár negyedik alkalommal invitálja nézőit MOnodráma és STúdiószínházi FESZTiváljára, a MOST FESZT-re. A stúdiószínház intim közelsége és a monodrámát játszó színész „magánya” a színpadon olyan katartikus élmény részesévé teheti a közönséget, melynek átélése a legkülönlegesebb színházi pillanatok közé tartozik. A március 21. és 25. között megrendezésre kerülő MOST FESZT 2018 ezeket a pillanatokat szeretné egy csokorba gyűjteni és átnyújtani a nézőknek.
A szervezők több, mint 50 jelentkező közül választották ki azt a 4 monodrámát és 5 stúdiószínházi előadást, amely véleményük szerint reprezentálja azt a sokszínűséget, ami a produkciók alkotóinak munkáját jellemzi. A fesztiválra érkezett nevezések alapján elmondható, hogy a MOST FESZT megalapításakor meghatározott három csoport, azaz a vidéki, a határon túli és a független társulatok által létrehozott kínálat lehengerlő. A 2017 óta öt napos fesztivál programja – a seregszemle történetében először – A legnagyobb tilos! című előadással a legfiatalabb nézők felé is nyitni szeretne. A MOST FESZT játszóhelyei kapcsán szintén újdonságra számíthatnak a nézők, hiszen a hagyományoknak megfelelő kamaraszínházi és nagyszínpadi játszóhelyek mellett, az idei évben először a Jászai Klubszínpadot is játéktérként használja majd a fesztivál (Csak egy szóval mondd, a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadása).
Crespo Rodrigo, a Jászai Mari Színház igazgatója a MOST FESZT 2018 kapcsán elmondta: „A negyedik MOST FESZT programjának tervezésekor a legnagyobb örömet az jelentette számomra, hogy mára már egyértelműen látszanak és talán mindenki számára egyértelművé is váltak azok a találkozási pontok, melyeken keresztül részben a korábbi három fesztivál, részben a Jászai Mari Színház repertoárjában képviselt értékek kapcsolódnak egymáshoz. A visszatérő művészek, a fesztivál által körbejárt témák és a válogatás tematikája alapján reményeim szerint egyre markánsabban körvonalazódik, hogy a két forma, azaz a monodráma és a stúdiószínház mellett, mi az a tartalom, ami a MOST FESZT sajátja.
Annak az elsöprő, elemi erejű szenvedélynek, amit A név: Carmen című előadás képvisel, ráadásul egy, mindannyiunk által ismert, klasszikus történetben, helye kell legyen a fesztiválon. A Kezdhetek folytatódni – Petri-est számos értéke mellett nagyon fontos volt számunkra, hogy azt az űrt, amit a költészet hiánya eddig jelentett a MOST FESZT palettáján, betöltsük. Az a minőség, amit Petri György versei, Pál András és Rozs Tamás képvisel, a legkiválóbb kezdet a költészet és a fesztivál kapcsolatában. A Csak egy szóval mondd című dráma, azon kívül, hogy igazi különlegesség, alkalmat teremt számunkra, hogy Klubszínpadunkat egy színházi előadás játszóhelyeként is kipróbáljuk, ráadásul azokkal a színészekkel, akik a MOST FESZT 2017-en a Legjobb stúdiószínházi előadás és a Közönségzsűri díját is besöpörték a Gaudeamus Igitur című szatírával. Nagyon fontosnak tartom, hogy a másság kérdését a lehető legkülönbözőbb színpadi formákban időről időre a színház közönsége elé vigyük. A tribádok éjszakájának műsorra tűzése 2014-ben, az első MOST FESZT Kéjpart című előadása, de bizonyos értelemben még a tavaly bemutatott Csoportterápia is mind erre a kérdéskörre igyekezett reflektálni. Az Edouard Louis önéletrajzi ihletésű regényéből készült Leszámolás velem című monodráma Nagy Dániel Viktorral ezt a megkezdett utat folytatja. 2015-ben komoly közönségsikerrel játszottuk Háy János Házasságon innen és túl című „családi körét”. Külön öröm számomra, hogy az idei fesztivál előadásai között a szerző A halottember című „színházi balladája” bemutatásra kerül. Az eddigi fesztiválok programjának összeállításakor kiemelt helyen kezeltük, hogy pályájuk legelején álló alkotókat, színészeket, rendezőket mutassunk be a közönségének. A Túlóra című monodráma meghívását, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tavaly végzett Pálya Pompónia előadásában, többek között ezért tartom nagyon fontosnak. Martin McDonagh szellemes, nyelvi fordulatokban bővelkedő stílusát A kripli kapcsán már megismerhette a tatabányai közönség, A párnaember című pszichotriller meghívásával az izgalmakra és fordulatokra vágyó nézők gazdagodhatnak egy remek előadással. A MOST FESZT programjában – annak ellenére, hogy a legfiatalabb nézőknek szóló repertoár kiemelt jelentőséggel bír színházunkban – eddig nem szerepelt gyerekeknek szánt előadás. Ezt a hiányosságot az idei évben azért szeretnénk éppen A legnagyobb tilos! című verses játékkal pótolni, mert Jankovics Anna darabja, rendezése és játéka olyan kiemelkedő művészi teljesítmény, mely minden bizonnyal maradandó, közös élményt nyújt majd gyerekeknek és szülőknek egyaránt. Prohászka Fanni 2016-ban, Harsányi Attila 2015-ben szerepelt díjnyertes produkcióban a MOST FESZT-en, nagyon örülök annak, hogy idén egy előadásban láthatjuk őket: az Elza, vagy a világ vége – Babits Mihály disztópikus regénye alapján – igazi csemegének ígérkezik.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése