SÚGÓ+ – Oscar-díj 2020: Brad Pitt és Joaquin Phoenix belépett a klubba, az Élősködők történelmet írt

A 92. Oscar-gála keményen megdolgoztatta a dél-koreai Pong Dzsunho és stábja tolmácsát, az Élősködők lett ugyanis az első nemzetközi film, amely saját kategóriája mellett három további díjat is nyert. A tragikomikus alkotás rendező-forgatókönyvírója maga sem számított arra, hogy elviszi a szobrot, többek között egyik példaképe, Martin Scorsese elől. 

Az őszintén megilletődött Pong az Amerikai Filmakadémia helyett is megünnepeltette Az írért jelölt idős kollégáját, de Quentin Tarantinót is biztosította szimpátiájáról. A Volt egyszer egy...Hollywood végül csak a legjobb díszlet és férfi mellékszereplő szobrát kapta meg, utóbbi azonban emlékezetes marad, hiszen bevezette Brad Pittet az Oscar-nyertesek klubjába. A színész, akit Cliff Booth kaszkadőr figurájáért ismertek el, beszédében arra is kitért, hogy ideje némi szeretetet juttatni az életveszélyt vállaló kollégáknak.

Bár az átadót Los Angeles-i idő szerint február 9-én este tartották, Laura Dern így is születésnapi ajándéknak tekintette a Házassági történet mellékszerepéért bezsebelt díjat, amelyet a közönség soraiban ülő édesanyjával, Diane Laddel, és édesapjával, Bruce Dernnel osztott meg. Hiszen az ő hősei Oscar-jelölt szülei, akiknek jóval többet köszönhet annál, hogy 1967. február 10-én a világra jött.

Joaquin Phoenix, akit Brad Pitthez hasonlóan negyedszer jelöltek, szintén régen várt győzelmet aratott a Jokerrel. Mégis kissé szomorúnak tűnt, amikor átvette a szobrot, valószínűleg nagyon készült arra a drámai beszédre, amely az emberi önzőségre és a gyengébbek, köztük az állatok kizsákmányolására futott ki. A tehenekről szóló részt hallgatva kevesen lehettek a földön, akik nem szégyellték el magukat, amiért tejet isznak. (A vegán szellemiség egyébként a Golden Globe-vacsora után az Oscar-ebéd menüjét is átformálta.)

Phoenix önkritikusan arra is kitért, hogy saját nehéz természete ellenére a filmiparban többen is megadták neki a második esélyt. Zárásként fiatalon elhunyt testvére, River Phoenix 17 évesen írt dalszövegéből idézett. („Run to the rescue with love, and peace will follow.”) A Judy Garland megformálásáért díjazott Renée Zellweger a művészeket egyesítő és meghatározó Garlandot méltatta, aki maga soha nem vihette haza az Oscart. Saját második szobrát ezért a hírnévtől megnyomorított néhai kollégának ajánlotta.

A nézők szerencséjére a megható és bűntudatkeltő momentumok mellett a vidámak sem maradtak el: házigazda híján kezdésként az e feladatot korábban ellátó Steve Martin és Chris Rock viccelődött egyet, később Julia Louis-Dreyfus és Will Ferrell direkt beszélt össze-vissza az operatőr feladatairól, a cicajelmezes Rebel Wilson és James Corden pedig saját filmjük, a Macskák sokkoló látványvilágára reflektált. Ők nyújtották át ugyanis a legjobb vizuális effekteknek járó díjat az 1917 alkotóinak, miután „játszottak” egyet a mikrofonnal. Az ingadozó színvonalú poénok közül kiemelkedett Maya Rudolph és Kristen Wiig ütős „színészi ujjgyakorlata” és éneklése.

A show az utóbbinál komolyabb zenei betétekben is erős volt, Janelle Monáe nyitóprodukciója (Billy Porter rövid közreműködésével) nagyobbat szólt, mint tavaly a Queen.  Idina Menzel – akinek ezúttal senki sem tévesztette el a nevét – más nemzetek Elzáival együtt adta elő a Jégvarázs 2.  slágerét (Into the Unknown),  Cynthia Erivo mindent beleadott a Stand Up-ba, és maga Elton John sem maradt le a Rocket Man – később nyertes – dalával (I’m Gonna) Love Me Again).

A leghangosabb sikert mégis egy kissé fáradt meglepetéselőadás aratta. Hiába voltak furcsa hanghibák  Eminem Lose Yourself-jében, a 17 éve Oscarral jutalmazott szám nemtől, származástól és politikai beállítottságtól függetlenül megmozgatta a nézőtéren ülőket. Meglepően sokan tudták a szöveget is, de akik nem, azok ütemes bólogatással járultak hozzá a hangulathoz. Martin Scorsese álmos tekintete pedig máris elindított egy csodálatos mémkarriert.

Az ilyen pillanatok bizonyítják, hogy nem az erőltetett politikai korrektség egyesíti igazán az Oscar-show közönségét, hiába igyekeztek idén is (a tavalyinál nagyobb elánnal) kiállni a kisebbségek és a nők érdekében. Bármennyire is nyomasztó olykor a megfelelő képviselet, afféle Oscar-kvóta iránti igény, az est megérdemelt női győzelmei igazolták, hogy a siker nemcsak a vágyott „nagy” kategóriákban lehet felemelő.

Például Carol Dysingeré, aki a Learning to Skateboard in a Warzone (If You're a Girl) című dokumentum-rövidfilm rendezőjeként felidézte: az élmény, hogy 1977-ben, Frank Caprától átvehette a Diák-Oscart, elegendő erőt adott neki a szakmában eltöltött évtizedekhez. Az animációs rövidfilmek közül egy rakoncátlan frizurájával küzdő afroamerikai kislány és az őt támogató apuka története, a Hair Love emelkedett ki.

A legjobb filmdal és eredeti filmzene blokkját egy igazi szuperhősnő-csapat, Sigourney Weaver, Gal Gadot és Brie Larson vezette fel, ráadásul utóbbi jelöltjeiből egy karmester hölgy, Eímear Noone vezényletével hallhattunk részleteket. Mindezt Hildur Guðnadóttir komponista Oscarja koronázta meg, jutalmul a Joker sötét dallamaiért. Guðnadóttir arra biztatta a lányokat és anyákat, hogy ne féljenek megszólaltatni a bennük pezsgő muzsikát.

A pozitív atmoszférájú gála után talán csak az 1917 készítői lehettek igazán csalódottak, a háborús dráma ugyanis két olyan kategóriában (legjobb rendező és film) is alulmaradt az Élősködőkkel szemben, amelyben első számú esélyesnek számított.

                                                                                                                         Írta: Frei Gabriella




A 2020-as Oscar-díj nyertesei:




Legjobb film

Élősködők


Legjobb rendező

Pong Dzsunho (Élősködők)


Legjobb férfi főszereplő

Joaquin Phoenix (Joker)


Legjobb férfi mellékszereplő

Brad Pitt (Volt egyszer egy... Hollywood)


Legjobb női főszereplő

Renée Zellweger (Judy)


Legjobb női mellékszereplő

Laura Dern (Házassági történet)


Legjobb nemzetközi film

Élősködők (Dél-Korea)


Legjobb animációs film

Toy Story 4.


Legjobb adaptált forgatókönyv

Jojo Nyuszi (Taika Waititi)


Legjobb eredeti forgatókönyv

Élősködők (Pong Dzsunho és Han Jin Won)


Legjobb operatőri munka

1917 (Roger Deakins)


Legjobb vágás

Az aszfalt királyai (Michael McCusker és Andrew Buckland)


Legjobb eredeti filmzene

Joker (Hildur Guðnadóttir)


Legjobb eredeti betétdal

(I’m Gonna) Love Me Again (Rocketman)


Legjobb vizuális effektus

1917 (Guillaume Rocheron, Greg Butler és Dominic Tuohy)


Legjobb díszlet

Volt egyszer egy... Hollywood


Legjobb jelmez

Kisasszonyok (Jacqueline Durran)


Legjobb smink és haj

Botrány (Kazu Hiro, Anne Morgan és Vivian Baker)


Legjobb rövidfilm

The Neighbor’s Window


Legjobb animációs rövidfilm
Hair Love

Legjobb hangvágás

Az aszfalt királyai


Legjobb hangkeverés

1917


Legjobb dokumentumfilm

Az amerikai gyáregység


Legjobb dokumentum-rövidfilm

Learning to Skateboard in a War Zone If You’re a Girl

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése