Margó 2020 – „Szeretek naplót olvasni, de nem szeretek naplót írni” – Beszélgetés Háy Jánossal

Háy János Ne haragudj, véletlen volt című új kötetének bemutatójával június 3-án kezdetét vette az online térbe kényszerülő Margó Fesztivál. A Valuska László moderálásával készülő beszélgetés végül technikai hiba miatt félbeszakadt, a második felét csütörtökön vagy pénteken, felvételről lehet majd megtekinteni. A Margó ezen felül több mint 50 programmal készült a virtuális fesztiválra, melynek keretében kedvezményes könyvvásárlási lehetőséget is biztosítanak.


A könyv – amelynek borítóján egyébiránt Háy János rajza látható – műfaja szerint „szükségnapló”, de Valuska László rávilágított, hogy ez a naplószerűség csak látszólagos, ennél sokkal összetettebb a mű, és inkább elbeszélői szerkezete van. Ezen felül a szövegből úgy tűnik, hogy nem maga a bezártság az, ami nehéz az embernek, hanem az az önként vállalt karantén, amit a saját traumáival tölt.

Maga a napló a karantén ideje alatt született, március 17-ről kezdődően egy hónapot ölel fel. Háy János, aki soha nem érdeklődött a naplóírás iránt, Barna Imre kérésére vágott bele mégis, azzal a kikötéssel, hogy nem kell a karanténról írnia, és nem kell beletennie a saját életét. Később belátta, hogy ez a kikötés vállalhatatlan és nekifogott. Nem klasszikus értelemben véve írta meg a napokat, inkább az aznapi problémákra, gondolatokra koncentrált.

Valuska László a gondolatot továbbfűzve kiemelte, hogy a naplóforma ellenére nem célja a kötetnek, hogy magát Háy Jánost megismerjük, inkább egyfajta kísérletként fogható fel ami arra irányul, hogy az író egy másfajta, személyesebb irányt találjon.


És valóban, nem jelenthető ki, hogy a kötet szereplője Háy János, hiszen az író 100%-ban ott áll minden karaktere mögött, sőt továbbmenve: „minden elbeszélői én konstruált én” – az is, ha valaki a múltját meséli, tehát egyik figura sem azonosítható teljes mértékben a valósággal. A napló viszont írói szempontból lehetőséget ad eljátszani a dokumentálási elvárásokkal.

Háy a „naplóírásban” az én bejátszását tartotta a legérdekesebbnek. Azt, hogy hogyan lehet a személyesen átélt eseményeket mások sorsával keverni, újrakonstruálni. Ez a keresztbeutalási rendszer „teljesen más szövegépítési lehetőséget nyitott meg számomra” – mondta, kiemelve, hogy a Ne haragudj… során felfedezett új utakat, tartalmi kérdéseket a most készülő regényében is igyekszik majd felhasználni. Mint hangsúlyozta, fontosak ezek a horizonttágítási munkák akkor is, ha végül nem vezetnek eredményre. Elvégre a szükségnaplóról sem tudta, hogy hova fog kifutni, összeáll-e végül egy könyvvé, megtalálja-e azt a fő szálat, amit az olvasó titkon keres.

A teljes beszélgetés itt nézhető vissza:



Írta: Vass Antónia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése