A mozdulatok nyelvén viszi közelebb a kortárs zenét a nagyközönséghez a STUDIO 5 csoport Táncjáték című estje november 9-én a budapesti Zeneakadémián. A fiatal zeneszerzők – Bella Máté, Virágh András Gábor, Szentpáli Roland, Kutrik Bence és Solti Árpád – célja a lehető legtermészetesebb kapcsolódás megteremtése a nagyközönség és a kortárs zene között, ezt szolgálják évről évre a Zeneakadémia Solti termében tartott tematikus koncertjeik – közölte az intézmény az MTI-vel.
E cél elérésére most a táncot választották, amelynek ritmikussága, szavak nélküli eszköztára sok mindenben hasonlít a zeneművek szerkezetére és kifejezőerejére. Immár hatodik tematikus estjükön, a Táncjáték című előadáson azt szeretnék megmutatni, hogy a balett, a tánc és a zene kapcsolata a XXI. században legalább annyira élő, mint a francia udvari balett és az opera XVIII. századi összefonódása vagy épp Stravinsky és a Gyagilev-társulat XX. század eleji együttműködése idején. A program magyarországi ősbemutatóihoz ennek szellemében Kulcsár Noémi Harangozó Gyula-díjas táncművész készít koreográfiákat a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatóinak közreműködésével.
Bella Máténak, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zeneszerzés Tanszék Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas oktatójának elhangzó A pillangó álma című kompozíciója két tételből áll, a művet Szabó Lőrinc Dzsuang-Dszi álma című verse inspirálta.
Az egyetem Zeneelméleti Tanszékén oktató Virágh András Gábor szerzeménye a Triptichon. A cím utal a három táblából szerkesztett, összecsukható szárnyasoltárokra, ugyanis a kamaradarab három, egymással kontrasztban álló zenei részre épül, amelyek között a kapcsolatot egy átívelő csellómotívum biztosítja.
Szentpáli Rolandot, az egyetem Artisjus-díjas tubaművész-oktatóját a Melton 200 című alkotása komponálásakor a beszédszerű zenei anyagok foglalkoztatták, a tételekben folyamatosan különféle gesztusok, motívumok változnak.
Solti Árpád a Seven SitCom Episodes (Hét szituációs komédia-epizód) című kompozíciójában zenén kívüli, hétköznapi tárgyakkal is dolgozott, megidézve saját gyerekkorának emlékeit, amikor a zongorán és a zongorával „furcsa hangokat” produkált. Kutrik Bence szerzeménye, a The Mandelbrot Riddle a fraktálképek ihletésére született. Annak zenei leképezése, hogy ezek bármilyen apró részletét kinagyítva az eredeti ábrát kapjuk vissza, így akár a végtelenségig haladhatunk mindig egyre mélyebbre, mégis ugyanoda jutunk.
Az est közreműködői:
Agárdi Eszter Géczy Teodóra, Háry Péter (cselló), Cseh Dalma, Lescsinszky Áron, Kiss Péter, Szőcs Henrik (zongora), Berki Sándor (kürt), Szűcs Péter (klarinét, basszusklarinét), Kanyó Dávid (fuvola), Seleljo Erzsébet (szaxofon), Szentpáli Roland (tuba), Lajhó Gyula (ütőhangszerek)
Vezényel: Juhász Bence
Koreográfus: Kulcsár Noémi
Táncosok: Kulcsár Noémi tellabor
Moderátor: Csepelyi Adrienn
Az elődást online is közvetíti a Zeneakadémia.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése