SÚGÓ+ – A szenvedés és élni akarás története

Szabadság, túlélés, elidegenedés. Megannyi minden embert érintő kérdés, amelyek együtt elevenednek meg Petőcz András most megjelent kötetében. Az író három regényét (Idegenek, Másnap, Aysa) magába foglaló Idegenek-trilógia egy évszázad eseményeit mutatja be. A mű keletkezéséről és kérdésfeltevéseiről Hörcher Eszter beszélgetett a szerzővel, a Holokauszt Emlékközpont szervezésében. 

Az első regény megszületését kezdetben a kilencvenes évekbeli délszláv háború inspirálta. Ekkor fogalmazódott meg a szerzőben a háborús regény ötlete, hogy mit is jelent az egymás elleni csatározás, az emberi szenvedés. Ezt a gondolatot szőtte tovább, amikor a kétezres évek elején történt beszláni túszdráma megadta a végső lökést a regény megírásához. A világot megrendítő esemény 2004. szeptember 1-jén kezdődött, amikor az Észak-Oszétiában lévő Beszlán egyik iskolájában terroristák több mint ezeregyszáz embert, köztük közel nyolcszáz gyermekeket ejtettek túszul. A három napig tartó támadásban több százan haltak meg. Az író elmondta, hogy ezt a kegyetlenséget próbálta megragadni, felhívva a figyelmet arra, hogy ezzel a témával nem foglalkozunk eleget.


A főhős, Anna karakterének megalkotásánál Petőcz András saját gyermekét is alapul vette. Megpróbálta elképzelni, milyen lehet gyermekként szembesülni azzal, hogy az új tanév izgalmai egy rémálomba csapnak át. Regényeiben nemcsak a főszereplő és az édesanyja, de mindenki más is menekültnek számít. Mindannyian üldözöttek és idegenek egymás számára. Az író kifejtette, hogy tulajdonképpen valahol mi is mind idegenek vagyunk a saját életünkben, főleg a jelenlegi, embert próbáló élethelyzetben. 

Mindegyik fejezet elején egy Albert Camus idézet található. Camus A közöny (L’Étranger) című művében jelenik meg az a gondolat, miszerint mindenki idegen a világban, és ezt az idegenséget kell magunkban feldolgoznunk. Petőcz elmondta, hogy ehhez a megfogalmazáshoz nyúlt vissza, ezt a távolságtartást és magányérzetet próbálta beleszőni a regényeibe. 

Az idegenség mellett az író kitért a világban uralkodó általános szorongásra és félelemre is. A teljes bizonytalanság pánikot kelt az elmékben, és még nagyobb szakadékot képez az emberek között. Különösen akkor, amikor a kulturális különbségek is megjelennek. Általános tény, hogy az újtól, az ismeretlentől félünk. A könyvben megelevenedik az a fajta identitáskeresés, melynek hatására az emberek agresszívvá válnak embertársaikkal szemben. Petőcz András azt a kérdést is feltette, hogy hogyan tudott eljutni az emberiség odáig, hogy egyesek képesek gyermekeket túszul ejteni. A három regény kegyetlensége, a bennük megjelenő terror fele annyira sem adja vissza a borzalmakat, amelyek a világban történnek körülöttünk. 

A beszélgetés során a szerző kitért még a trilógiában rejlő pozitivitásra, melyet Kertész Imre Sorstalanság című műve ihletett. A Nobel-díjas író így fogalmaz művében: „egyszer a koncentrációs táborok boldogságáról kellene beszélnem, legközelebb, ha kérdi tőlem ezt valaki”. Petőcz elmondta, hogy szerinte minden élethelyzetben fontos megtalálni azt a pici jót, azt a kevéske fényt a sötétben, ami örömet okoz. 

Mesélt a franciaországi látogatásakor írt kéziratairól, és arról, hogy ezek hogyan kapcsolódnak a regényekhez. Kifejtette, milyen példákból merített a figurák megelevenítésénél, és azt is, hogyan tudott férfiként egy női karakter bőrébe bújni. Tényeken alapuló regénye a világ kegyetlen oldalát ábrázolja, egy menekülni kényszerülő lány szemüvegén keresztül. 

 

Írta: Bánhidi Alexandra

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése