December 23-án régi és új szereplőkkel érkezik a mozikba a Mátrix: Feltámadások. A sorozat negyedik részét ezúttal testvére nélkül rendezte és írta Lana Wachowski. Ha szeretnénk újragondolni a valóságunkat, izgulni, nevetni és kicsit ironikusan nézni a társadalomra, akkor vegyük be Neóval a tudatunkat felszabadító piros kapszulát és éljük át a történet varázsát.
A Feltámadások már az elején kimondja: „Furcsa, ismétlődő ciklusok foglyai vagyunk… Mindig ugyanazokat a történeteket ismételgetjük. A történet sosem ér véget… Mik vagyunk, az algoritmusunk rabjai vagy teljesen felülírhatjuk a programot?”
Többet sugall ez annál, minthogy Neónak (Keanu Reeves) ismét harcba kell szállnia: nekünk, nézőknek is egy új világszemléletet kell találnunk ahhoz, hogy megértsük a filmet. Ez a kulcsszó, hiszen a Mátrix nemcsak egy mozi, hanem egy világszemlélet. A negyedik rész alcíme pedig maga a csillag a képzeletbeli fenyőfán, amit a film fordulatos, vicces, érdekfeszítő jelenetei díszítenek fel. Hihetnénk, hogy a feltámadás a halottnak hitt szereplők visszatérésére utal, de mivel a film a tudat felszabadítását fogalmazza meg célként, inkább ezt a belső folyamatot takarhatja. A végén pedig azt is megértjük, hogy mit jelent egy új esély az emberiségnek.
A Mátrix: Feltámadások jól összerakott, mélyre szántó történetével minden korosztályt meg tud szólítani: a fiatalokat az akciójelenetek és a humoros epizódok ragadják meg, a középkorúaknak nosztalgiát okozhat a korábbi részekre vonatkozó számos utalás és visszatekintés, az idősebbek pedig az újból és újból feltűnő, hamisítatlan életigazságokon töprenghetnek el.
Ismét felteszik a hajmeresztőnek hangzó kérdést: mi van, ha egy számítógép generálta valóságban élünk, ami rabságban tart minket? Smith ügynök (Jonathan Groff) mondja a legelején: „Emberek milliárdjai élik le az életüket öntudatlanul…”. Majd egy amerikai felhőkarcoló óriásablakából a nyüzsgő, csúcstechnológiával felépült városra tekintve: „… valóságnak ez túl tökéletes.”.
De mit jelent ez a túl tökéletes? És Thomas Anderson (másik nevén Neo) hogyan lett egykori főellenségének beosztottja? A programozó csapat éppen a Mátrix videójáték negyedik verzióját készíti, tehát mátrixot a mátrixon belül. A film ezzel kapcsolatban is számos önironikus és önreflektív beszólást dob nekünk („a mátrix elmepornó…”), de van, amikor a facebook alapító atyjának is odavág: „Régen volt értéke a művészetnek, most meg csak a franchise, meg Zuckerberg a minden…”
Neo eladta a lelkét és sorra veszi be a mára ikonikussá vált kék kapszulákat. Hiszen ha a pirosat választaná, ahogy korábban tette, ismét kiszabadulhatna a konstruált virtuális valóságból. Őrültnek hiszi magát, amit a terapeutájával folytatott dialógusai is igazolnak számára. Nagyon izgalmas, hogy végül a pszichológus központi alakká válik a legmeghatározóbb jelnetekben.
Visszatérve a karácsonyra és Neo kiválasztottságára, nem tudtam nem párhuzamot vonni a főszereplő és az ünnep központi alakja, Jézus Krisztus között. Egyrészt Keanu Reeves hosszú haja és szakálla is megidézi az ikonikus Jézust. Gyakran van sugárzó háttérrel megjelenítve, ami fénylő glóriát emel köré. Néha pedig pont a harc, a küzdelem, a kín, a majdnem végső veszteség az, ami a keresztútját járó, szenvedő férfire emlékeztet. Emellett őt is halottnak hitték, de kiderült, hogy mégis él, és egy nő talál rá, ahogy a húsvéti feltámadás történetéből is ismerős lehet. A nyúltetkóval rendelkező Bugs (Jessica Henwick kimagasló alakításában) mutatja meg Neónak a tükrön keresztül vezető átjárót és a mögötte rejlő valóságot. Bugs így idézi fel első találkozását a férfivel, amikor még „duracell nyusziként” élve, öntudatlanul rápillantott, és azonnal megváltozott: „Attól kezdve, hogy rám nézett, úgy éreztem, hogy kinyílik a tudatom.”Amikor kiszabadulnak a mátrixból, az emberek megváltóként fogadják Neót: „Tőled kaptuk ezt az ajándékot, a te ajándékod gyümölcsét élvezzük.”
Meghökkentő, amikor Neo bevallja, hogy a rizikó ellenére miért olyan fontos visszatérnie a virtuális világba Trinityért: „Sosem hittem, hogy kiválasztott vagyok, de ő hitt bennnem. Most nekem kell hinnem őbenne.” Kettejük kapcsolata külön elemzés tárgya lehetne, mert ők tartják életben a mátrixot. A programozónak közel kell tartana őket egymáshoz, de nem lehetnek túl közel, olyanok ők, mint a savak és a bázisok. Meseszerű arany fényű természeti környezetben, egy vízzel teli kút tükre körül állnak egy tóparton a szereplők, amikor Neónak döntenie kell: vagy visszafekszik a burokba vagy elszenvedi Trinity halálát.
Megható képsor kettejük találkozása és az ellenerőkkel való küzdelmük fokozza a helyzet drámaiságát. Carrie-Anne Moss ragyogó égszínkék szemeivel és titokzatos mosolyával ellenállhatatlan, amikor így szól: „Miért érzem én ezt a történetet emléknek? A lényem egy részével azt érzem egész életemben erre vártam. Csak azt nem értem, hogy mi a fene tartott eddig?” Vajon tudnának együtt repülni, vagy földbecsapódással végződne, ha leugranának a tetőről? Mindenesetre a mátrix egyik fenntartója szerint felesleges eljátszaniuk a világ megmentőit, és „szivárvánnyal telefesteni az eget”, mert az emberek vágyakozni és félni szeretnek, nem szeretnek gondolkodni és öntudatra ébredni, jó nekik ott: a mátrixban. Birkáknak titulálja a népet, akik a kényelemre vágynak, a parancsot akarják követni: „Fekszenek a burokban, mint jóllakott disznók az ólban. A kontroll nekik kell, nem nekem.”
A mátrixon túli valóságban a legfőbb vezető személy, a Tábornok asszony is inkább termel a szürke ég alatt új technológiával gyümölcsöt kicsinyke népének, mint vág bele a felszabadításba. Elkeseredetten jegyzi meg: „Néha úgy érzem az emberek mind feladták és a mátrix nyert.” Hogy igaza van-e, ahhoz el kell jussunk a valóság és a képzelet határára és végig kell néznünk a filmet.
Írta:Tamásfalvi Hanna
Fotók: Intercom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése