Toronykőy Attila középiskolás diákoknak szánt új rendezésében, kettős szereposztásban, Rezsnyák Róbert / Hábetler András címszereplésével mutatja be a Gianni Schicchit Schicchi 2.0 néven a Magyar Állami Operaház. Az Eiffel Műhelyházban december 7-től 14-ig tartó előadássorozat az MVM OperaKaland keretében valósul meg.
Fotó: Ligeti Edina / Magyar Állami Operaház |
Buoso Donati halála összehozza az örökségre pályázó rokonokat, akik attól tartanak, hogy kimaradtak a végrendeletből, mert a dúsgazdag firenzei polgár állítólag minden vagyonát szerzetesekre hagyta. Az ifjú Rinuccio végül rátalál a végrendeletre, és megígérteti nagynénjével, hogy ha elég pénz marad a családra, elveheti szerelmét, Laurettát. Kiderül, a pletyka igaz, ezért a Donati família Rinucchio javaslatára – és némi unszolásra – Lauretta apjától, Gianni Schicchitől kér segítséget. Bár Schicchi megveti a gőgös családot, lánya boldogsága fontosabb számára, és Donatit megszemélyesítve kezdeményezi a jegyzőnél a végrendelet módosítását. Mikor a rokonok külön-külön igyekeznek a saját javukra megkenni Schicchit, ő mindenkivel meg is egyezik, titoktartásra kötelezve őket a törvény szigorával fenyegetve. A jegyző jelenlétében végül az örökség legértékesebb darabjait „kedves barátjára”, Gianni Schicchire íratja, amivel egyben lánya hozományáról is gondoskodik, így a szerelmesek egybekelhetnek.
Fotó: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház |
A Gianni Schicchit Giacomo Puccini 1917-18 során komponálta Giovacchino Forzano olasz drámaíró-rendező librettójára, amely Dante Isteni színjátékának egy részletén alapul. Puccini három egyfelvonásost tartalmazó Triptichon című egészestés koncepciójának harmadik, záró darabjaként 1918 decemberében a New York-i Metropolitanben mutattak be először. A szerző egyetlen, nagyjából egyórás vígoperája egy csapásra nagy sikert aratott, Lauretta „O mio babbino caro” kezdetű áriája pedig Puccini egyik legismertebb, legnépszerűbb alkotása azóta is, ezért a Gianni Schicchit rendszeresen adják elő önmagában, a Triptichon másik két párdarabja – A köpeny, Angelica nővér – nélkül is. Magyarországon először négy évvel az ősbemutató után, 1922 decemberében hangzott el ugyancsak a Triptichon részeként a Magyar Királyi Operaházban, azóta több mint 300 alkalommal volt látható különböző párosításokban a budapesti dalszínházban, legutóbb 2015-ben Anger Ferenc vitte színre a Triptichon részeként. Az OPERA nem először mutat be 2.0 jelöléssel kortárs környezetbe helyezett klasszikus operákat fiataloknak az OperaKaland-sorozatban, a párhuzamosan futó korhű rendezések mellett. 2016-ban Damiano Michieletto Bohémélet-rendezése szerepelt a sorozatban mint Bohémélet 2.0, 2017-ben pedig Hábetler András által színre vitt Figaro házassága volt látható hasonló körülmények között, Figaro 2.0 címmel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése