Lélegzetelállító táncfotókon a magyar táncművészek

Novemberben indult a Nemzeti Táncszínház új imidzskampánya, így azóta Budapest közterületein és a vidéki nagyvárosokban köszönnek vissza a karakteres táncos fotók. Egy hároméves népszerűsítő sorozatot zár ezzel a táncművészet fellegvára, melyet a „Hiszünk a tánc erejében” szlogen mentén terveztek meg. Fő céljuk az volt, hogy a táncművészetet a társulatokon, a táncművészeken és az alkotókon keresztül még közelebb hozzák a közönséghez.

A hároméves kampány során a Nemzeti Táncszínház a 2022-es évet a társulatoknak szentelte. A „Társulatok Éve” képei a tánc közösségteremtő erejét mutatták meg a Táncszínházban fellépő együttesek kör alakú csoportképeinek – társulati „mandalák” – segítségével. Sikerült egy olyan egységes képi világot teremteni, ahol a náluk fellépő különleges társulatok azonosan, mégis a rájuk jellemző egyediséggel jelenhettek meg.

A társulatokról készült csoportképek többsége igazán hajmeresztő módon, a nagyszínpad magasba emelt lámpahídjáról kihajolva, pár fotó pedig villás emelőn, létrán, zsinórpadlások peremén vagy plafonra szerelt vasállványokon végrehajtott tornamutatványok segítségével készült. A társulatok által kitalált pózok egy része tervezetten, míg a többség a helyszínen improvizálva született.

2023-ban, az „Alkotók Klubjában” a tánc szellemi erejét, a kreatív géniuszokat, a hazai táncszakma kiválóságait mutatták be: azokat az együttesvezetőket és alkotókat, akik a magyar táncélet mozgatórugói. Ez a kampány volt hivatott megmutatni, hogy a magyar táncélet milyen izgalmasan sokszínű, és mekkora ereje van ennyi professzionális művész kreativitásának. Az alkotókról, együttes vezetőkről készült fotókkal a Táncszínház Előterében találkozhattak az oda betérők. Az évad végén ráadásként készült egy hatalmas közös kreatív is, melyen az összes alkotó együtt szerepelt.

„Büszkén mondhatjuk, hogy ilyen összefogás és átfogó kampány még nem volt a magyar táncéletben” – fogalmaz Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház igazgatója.

Ezek a karakteres fekete-fehér képek nagylátószögű objektívvel készültek, kihasználva a lencse torzító tulajdonságait, így a képek kissé elrajzolt arányai erősítették a modellek karizmáját, és a 3 dimenziós illúzió élményét.

2024-ben, a kampány záróakkordjában a táncművészek élsportolókhoz hasonlatos fizikális teljesítményét és érzékenységük sugárzó erejét mutatják be, mellyel céljuk, hogy együtt ünnepeljék a szellemi és testi intelligenciát, műveltséget.

A Test/kultúra elnevezésű fotósorozaton a táncművészek eleganciáját, virtuozitását, izomzatát és karizmatikus kisugárzását mutatják be, ezzel is növelve a táncos szakma megbecsültségét.

A képek hátterében látható, stadionvilágításhoz hasonló lámpasorokat, és a gomolygó füstöt általában atléták, rögbi- és kosárlabda játékosok portréihoz használják az USA-ban. Ez a stílus adta a táncosok fizikumát kiemelő drámai világítás ötletét. A sodró lendületű mozdulatokat közösen csiszolták a táncművészek és a fotós.

A képeket Lakatos János táncművész, nívódíjas koreográfus, fotóművész készítette. Az elmúlt közel 30 évben több, mint 30 színházi produkció és táncelőadás mozgását készítette el, előadóként bejárta Magyarország és a világ nagyobb színpadait. 2016-ban hivatásos fotográfusként is bemutatkozott, munkái pillanatok alatt a magazinok címlapjára kerültek. Az elmúlt években a magyar táncélet legkeresettebb fotóművésze lett, a Nemzeti Táncszínház, a Pécsi Balett, a Győri Balett és a Szegedi Kortárs Balett hivatásos fotósaként dolgozott.

Képeivel találkouni a Táncművészet magazin címlapjain, a Nemzeti Táncszínház előcsarnokában, fesztiválok idején pedig a városok óriásplakátjain is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése